Wóz Zabezpieczenia Technicznego na podwoziu czołgu T-55 -
WZT-2.


Muzeum Orła Białego - Skarżysko-Kamienna


     WZT-2 (Wóz Zabezpieczenia Technicznego) został przyjęty na wyposażenie Wojska Polskiego w 1973 roku.
Jest on oryginalnym polskim pojazdem, który został skonstruowany przez inżynierów z Gliwickiego "Bumaru" i jest przeznaczony do zabezpieczenia technicznego czołgów z rodziny T-54/T-55A. W latach 70 i 80 był uważany za jeden z najlpeszych ciągników ewakuacyjnych w swojej klasie na świecie.
Do dnia dzisiejszego spełnia on wymagania stawiane przed pojazdami ARV w siłach zbrojnych NATO.
      Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 został zbudowanym na podwoziu czołgu T-55, i przeznaczony jest do ewakuacji oraz udzielania pomocy technicznej uszkodzonym pojazdom gąsienicowym, wykonywania prac z wykorzystaniem żurawia, wykonywania prac ziemnych, a także ewakuacji rannych z pola walki (WZT-2 może zabrać 3 rannych).
Po przygotowaniu pojazd ten może pokonywać przeszkody wodne po dnie.
     WZT-2 jest wyposażony m.in. w dwie radiostacje R-123M, telefon wewnętrzny R-124, dźwig uruchamiany hydraulicznie (z napędem od silnika czołgu), wyciągarkę (o maksymalnej sile uciągu 750 kN), spychacz-lemiesz, zestaw do jazdy podwodnej, spawarkę elektryczną, urządzenia do spawania gazowego, układ przeciwpożarowy, układ ochrony przed bronią ABC, termiczną aparaturę dymotwórczą i rentgenometr.
     Uzbrojenie wozu składa się między innymi z 12,7 mm karabinu maszynowego wz.1938 DSzK, oraz ręcznego granatnika przeciwpancernego RPG-7.
     Do 1992 roku dla Wojska Polskiego dostarczono ogółem ponad 330 ciągników pancernych WZT-2, a przez wiele lat były one również eksportowane do krajów azjatyckich i afrykańskich, sprzedawano również licencję na ich produkcję za granicą.

Dane taktyczno-techniczne:
załoga - 4 żołnierzy
masa własna pojazdu - 34t
długość - 6,45m
szerokość - 3,27m
prześwit - 42cm
prędkość maksymalna - 50 km/h
prędkość holowania uszkodzonego sprzętu - 15km/h
masa holowanego sprzętu - około 40t
zasięg maksymalny - 465km
Zdolność pokonywania przeszkód: - brody o głębokości - 1,4m
- ścianki pionowe o wysokości - 0,8m
- rowy o szerokości - 2,7m
Silnik: wysokoprężny W-55 W o mocy 441 kW przy 2000 obr./min
Uzbrojenie:
- 12,7 mm wkm DSzK
- granatnik ppanc. RPG-7

WZT-2 przedstawiony na zdjęciach w kolekcji Muzeum znajduje się od lipca 2011.
Przez wiele lat wchodził on w skład jednego z pociągów ratunkowych, będących na wyposażeniu Polskich Kolei Państwowych, stąd też błękitny kolor pojazdu.
Stan na: sierpień 2011.