TS-8 BIES

polski samolot szkolno-treningowy.

     Samolot TS-8 Bies został opracowany na zamówienie wojsk lotniczych, miał on zastąpić w szkoleniu lotniczym samoloty Junak i Jakowlew Jak-11.
Prace prowadzono w Instytucie Lotnictwa w zespole, ktorego szefem był inż. Tadeusz Sołtyk. Prace rozpoczęte w 1953 zakończyły się oblotem w dniu 23 lipca 1955 pierwszego prototypu.
     Był to pierwszy powojenny polski samolot całkowicie metalowy, napędzany zaprojektowanym i produkowanym w Polsce silnikiem WN-3A. Do 1957 roku wyprodukowano pierwszą - liczącą 10 sztuk serię samolotów w wytwórni WSK-Okęcie. Były one uzbrojone w 1 k.m. i dwa wyrzutniki bomb. Kiedy w 1958 roku rozpoczęto produkcję wersji TS-8 BII - karabin maszynowy wymieniono na foto-karabin. Do 1960 w WSK Mielec wyprodukowano ich 229 sztuk. Ostatnie 10 samolotów wyprodukowano w wariancie TS-8 BIII z nowocześniejszą awioniką. Łącznie zbudowano 250 samolotów TS-8.
     W polskim lotnictwie samoloty te użytkowane były przez lotnictwo wojskowe, wojskowe szkoły lotnicze, ale również w aeroklubach. Z wojska zostały wycofane w 1975 roku, w lotnictwie cywilnym latały do 1978 roku.
     Kilka odremontowanych samolotów, przywroconych do stanu lotnego można spotkać dziś w prywatnych kolekcjach.
Dwa "Biesy" (lub więcej) zostały sprzedane do Indonezji.

      Przedstawiony na zdjęciach TS-8 BIES jest eksponatem Krakowskiego Muzeum Lotnictwa.
Samolot ten został wyprodukowany w 1958 roku, latał do 1967.
Stan na 2009 rok.

dane techniczne:
rozpiętość 10,5m
długość 8,6m
masa startowa 1550kg
prędkość maksymalna 310km/h
pułap 6000m
zasięg 750km

silnik:
gwiazdowy PZL WN-31 o mocy 330 KM (242 kW)


Strona istnieje od 01.05.2011     Wszelkie prawa zastrzeżone.