PWS-26

polski samolot szkolno-treningowy.

           Prototyp nowego samolotu z Podlaskiej Wytwórni Samolotów konstrukcji inż.Augusta Bobek-Zdaniewskiego oblatano wiosną 1935 roku, po czym rozpoczęto jego produkcję seryjną.
Ten jednosilnikowy, dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej był zwrotny, sterowny, stateczny, bezpieczny i łatwy w pilotażu, co czyniło go jednym z najlepszych europejskich samolotów szkolno-treningowych tamtych lat. Polskie lotnictwo zamówiło 400 sztuk PWS-26, lecz do wybuchu wojny w 1939 dostarczono tylko około 300 sztuk.      Po zamontowaniu uzbrojenia mógł być użyty do zaawansowanego szkolenia bojowego.
     We wrześniu 1939 roku samoloty PWS 26 odbywały loty łącznikowe i obserwacyjne.
Po Kampanii Wrześniowej wiele z nich zostało przejętych przez niemieckich i rosyjskich okupantów. Część z nich znalazła się w Rumunii.
      Eksponowany w krakowskim Muzeum samolot o numerze fabrycznym 81-123 został zbudowany w 1937 roku.
Po zakończeniu działań wojennych w roku 1945 został odnaleziony niedaleko Poznania. Po przeprowadzeniu remontu w Okręgowych Warsztatach Lotniczych i zarejestrowaniu latał od listopada 1949 do grudnia 1953 roku. W 1954 roku PWS-29 został przekazany do Muzeum Techniki we Wrocławiu, gdzie w 1959 roku pokazywany był na Wystawie Lotniczej.
     W grudniu 1963 roku został przekazany Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Po odrestaurowaniu prezentowany jest w barwach z 1939 roku.

dane techniczne
rozpietość 9,0m
długość 7,0m
masa startowa 1170kg
maksymalna prędkość 200km/h
pułap 4200m
zasięg 460km
uzbrojenie: możliwość zamontowania karabinu maszynowego kal.7,92mm z prawej strony kadłuba, 25 kg bomb pod dolnymi skrzydłami
silnik:
9-cylindrowy gwiazdowy, Avia (lic. Wright) Whirlwind J-5 o mocy 220KM (160 kW)

Stan na: maj 2009