Pocisk rakietowy klasy woda-woda P-15 TERMIT

NATO: SS-N-2A Styx


     Przeciwokrętowy pocisk rakietowy P-15 "Termit" (kod NATO- SS-N-2 Styx) został opracowany w latach 1955-60 pod kierunkiem A.Bieriezniaka w MKB Raduga. Pierwsze strzelania doświadczalne przeprowadzono już w październiku 1956 roku. Był to pierwszy radziecki skrzydlaty pocisk okrętowy napędzany silnikiem rakietowym na ciekły materiał pędny. Przeznaczony był do zainstalowania na małych okrętach obrony wybrzeża. Został ona przyjęty na uzbrojenie w 1960 r. i produkowany był przez Arseniewskie Zakłady Lotnicze "Progress".
     W 1962 r. pocisk zmodernizowano do wersji P-15M. Wydłużono kadłub, masę głowicy zwiększono do 513kg (konwencjonalna/atomowa o mocy 15kT), oraz wprowadzono zmiany w wyposażeniu i systeme kierowania. Pocisk mógł lecieć na wysokości 25 lub 50 m i osiągać zasięg 80km. Układem naprowadzania była półaktywna głowica radiolokacyjna lub samonaprowadzająca głowica termolokacyjna Sniegir-M o zasięgu wykrywania celów morskich 10-20km.
Rakiety wystrzeliwane były z kutrów projektu 205 (OSA) lub wyrzutni lądowych S-2 ”Sopka”.

     W Polsce
     Na początku lat 60-tych zapadła decyzja o wprowadzeniu do PMW uzbrojenia rakietowego w postaci kutrów rakietowych projektu 205 (Osa) z rakietami P-15 Termit (kod NATO: SS-N-2A ”Styx”) i brzegowych wyrzutni rakiet przeciwokrętowych S-2 ”Sopka” (NATO: SSC-2B "Samlet").
     Pierwsze rakiety P-15 przybyły na Hel 03.01.1964 r., natomiast 13.01.1964 r. pierwszy okręt rakietowy PMW proj.205 podniósł polską banderę (ORP Hel). Łącznie Polska zakupiła 13 okrętów rakietowych projektu 205, z których ostatni został wcielony do służby 13.11.1975r.
Publicznie zaprezentowano Termity 27.06.1965r. w XX rocznicę powstania PMW, natomiast 22.07.1966r. podczas Defilady 1000-lecia 16 rakiet P-15 pokazano w Warszawie.
     Ostatnia rakieta P-15 została odpalona w Polsce w 1987r. Od tego czasu na uzbrojeniu znajdowały się wyłącznie zmodernizowane rakiety P-15U.
      Pocisk miał dwustopniowy napęd rakietowy: startowy silnika rakietowy na paliwo stałe oraz marszowy silnik na paliwo ciekłe. Silnik startowy CPRD-30 miał ciąg 28-30t i czas pracy 1,5s. Przez pierwsze ok.8km (ok.30sek) pocisk wznosił się na zadaną wysokość, po czym kontynuował lot poziomy.
We wczesnych wersjach można było zaprogramować wysokościomierz barometryczny na lot na wysokościach 100, 200, 300 lub 400m, w późniejszych seriach wprowadzono radiowysokościomierz, co umożliwiło lot także na niższej wysokości.

Dane techniczne Długość 5,8 m
Średnica 0,76 m
Rozpiętość 2,5 m
Napęd 1 startowy silnik rakietowy, 1 marszowy silnik rakietowy
Prędkość 0,9 Ma - 1123 km/h
Naprowadzanie programowe, aktywne radarowe
Masa startowa 2300 kg
Masa głowicy 450- 480 kg
Typ głowicy kumulacyjno-burząca 4G15/atomowa 15kT
Zasięg 40-80 km
Cena 64 000 rubli

     Zdjęcia pokazują pocisk rakietowy P-15 Termit (stan na 08.2013) znajdujący się na terenie jednej z jednostek Polskiej Marynarki Wojennej. Robione zza siatki i niestety tylko z jednej strony.
Są uzupełnieniem do zdjęć kutra rakietowego projektu 205 OSA - ORP WŁADYSŁAWOWO ze Skansenu Morskiego Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.

Bibliografia:
-  Cieślak J.   ”Polskie kutry rakietowe projektu 205 (typu OSA-I)”, Nowa Technika Wojskowa nr 10/1994.