Kuter rakietowy projektu 205 "OSA"

ORP WŁADYSŁAWOWO

     Projekt kutrów rakietowych projektu 205 - zaplanowanych jako nosiciele przeciwokrętowych kierowanych pocisków rakietowych P-15 (skonstruowanych w biurze konstrukcyjnym MKB Raduga) - powstał w leningradzkim Centralnym Biurze Konstrukcyjnym (CKB-5), a budowano je od od lat 50 do lat 80 XX wieku w stoczniach w Leningradzie, Władywostoku i Rybińsku. Łącznie powstało ponad 400 kutrów, zwanych w kodzie NATO - OSA.
     Trafiły one również do polskiej Marynarki Wojennej, która stała się użytkownikiem 13 kutrów projektu 205 pierwszej generacji. Wcielano je do służby w latach 1964-1975. 13.01.1964 r. na pierwszym z nich (ORP HEL) podniesiono polską banderę.
Początkowo wchodziły w skład 3 Brygady Kutrów Torpedowych, a od 1971 roku 3 Flotylli Okrętów. Wycofywanie ich ze służby rozpoczęto w 1984 roku, a zakończono w 2006 roku skreśleniem z listy floty dwóch ostatnich jednostek. W polskich stoczniach okręty te również były remontowane i modernizowane dla polskiej Marynarki Wojennej i innych użytkowników.
     Z polskiej stoczni kutry projektu 205 "Osa" trafiły między innymi do Egipskiej Marynarki Wojennej. Te okręty 21 października 1967 roku na wodach Egiptu podczas "wojny sześciodniowej" w niewielkiej odległości od Port Saidu odnalazły izraelski niszczyciel „Eilat”, poszukujący celów do ostrzału. Izraelski okręt został trafiony salwą czterech pocisków rakietowych P-15 i został zatopiony wraz z 47 członkami załogi. Pociski rakietowe wystrzelone zostały z odległości około 9600 metrów, a atak był kompletnym zaskoczeniem dla izraelskiej marynaki wojennej.




     Prezentowany na poniższych zdjęciach ORP WŁADYSŁAWOWO (numer burtowy 433) wcielony został do służby w Polskiej Marynarce Wojennej 13 listopada 1975 roku. Znajdował się kolejno w składzie 2 dywizjonu Kutrów Rakietowo-Torpedowych, 1 dywizjonu Kutrów Rakietowo-Torpedowych, 1 dywizjonu Okrętów Rakietowych, 31 dywizjonu Okrętów Rakietowych i dywizjonu Okrętów Rakietowych w 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Został skreślony z listy floty 31 marca 2006 roku i jako jedyny po wycofaniu nie został przeznaczony na złom.
Od lipca 2013 roku można go zwiedzać w Skansenie Morskim przy Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.


Dane taktyczno-techniczne
Długość - 38,6m
Szerokość - 7,8m
Zanurzenie - 2,50m
Prędkość ekonomiczna - 15,5w
Prędkość maksymalna - 40w
Zasięg - 800Mm
Autonomiczność - 5 dób
Ilość załogi - 30 osób
Wyporność - 171t standardowa/209t pełna
Napęd
Trzy 42 cylindrowe silniki wysokoprężne M503A2 w układzie gwiazdy, o mocy maksymalnej 2940kW (4000KM) przy 2200obr/min każdy, napędzające 3 śruby.
Uzbrojenie
- 4 wyrzutnie przeciwokrętowych kierowanych pocisków rakietowych P-15/P-15U Termit (NATO: SS-N-2A Styx)
- 1 poczwórna wyrzutnia FASTA-4M dla przeciwlotniczych kierowanych pocisków rakietowych Strzała-2M (NATO: SA-N-5 Grail)
- 2 dwulufowe armaty morskie kalibru 30 mm AK-230

Zdjęcia przedstawiają okręt stojący w Skansenie Morskim w Kołobrzegu - stan na 08.2013.


Bibliografia:
-  Cieślak J.   ”Polskie kutry rakietowe projektu 205 (typu OSA-I)”, Nowa Technika Wojskowa nr 10/1994.
-  http://niepoprawni.pl/blog/1036/jak-polska-osa-zatopila-izraelski-niszczyciel - stan na 25.08.2013