Motocykl NSU 251/351 OSL

     Jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych w Niemczech i Europie - NSU - mieszcząca się w Neckarlsulm swój flagowy "małolitrażowy" model "NSU 251/351 OSL" wypuściła na rynek w 1933 roku. Była to mniejsza, produkowana dla masowego odbiorcy wersja sportowych motocykli "350 i 500 SS" konstrukcji Waltera Moore'a - angielskiego inżyniera, zatrudnionego w NSU, który w pewnym sensie zrewolucjonizował tą firmę.
     Zastosowanie górnozaworowego silnika z rozrządem napędzanym wałkiem królewskim, wprowadzenie czterobiegowej nożnej skrzyni biegów (po angielsku - z prawej strony) stawiało motocykle NSU D-Rad na czele najnowocześniejszych konstrukcji w Europie.
     W ciągu kilku lat wprowadzono kilka ulepszeń i zmian, które miały wpływ na poprawę osiągów i komfort jazdy bez zmiany sylwetki. Dlatego motocykle z serii NSU 251/351 OSL zachowały sportowy wygląd i turystyczną funkcjonalność.
     Podczas wojny produkcja siłą rzeczy prowadzona była tylko na potrzeby wojska. Została przerwana ok.1943roku. Po wojnie wznowiono produkcję "OSL-ek" i produkowano je do 1952 roku.
     Łącznie wypuszczono na europejskie drogi około 67 tysięcy sztuk tego pięknego i rzadko już spotykanego motocykla.
          Dane techniczne:
          wys/szer/dł/rozstaw osi: 940mmx770mmx2020mmx1420mm
          ciężar motocykla: 175kg   obciążenie maksymalne: 150kg   zasięg: 300-350km przy prędkości podróżnej 80-95km/h
          silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, górnozaworowy   pojemność skokowa: 241/341cm3
          zużycie paliwa: ~3l/100km   moc maksymalna: 18KM
          skrzynia biegów: 4 biegowa z przełączaniem nożnym,
          nadwozie: rama muflowa lutowana na mosiądz, otwarta - silnik jest elementem nośnym
          zawieszenie przednie: widelec trapezowy typu Webb, rurowy, z pojedynczą centralną sprężyną, amortyzatory cierne,
          zawieszenie tylne: sztywne

Zdjęcia motocykla NSU 251/351 OSL wykonane zostały 28.10.2007 w Lublinie podczas Lubelskich Spotkań Modelarskich organizowanych przez ZTS Lublin.



Bibliografia:
http://www.nsu.riders.pl/index.php/modele-74/modele-przedwojenne-i-wojenne-1918-1945/201251-ososl-351-ot dostęp z dn.18.10.2014
http://www.nsu-greifzu.de/PDF/Handbuch_251OS_wh.pdf dostęp z dn.20.10.2014
http://www.nsu-greifzu.de/index.html dostęp z dn.20.10.2014