Mirage 5 BA

francuski samolot myśliwski

     Mirage 5 BA (myśliwsko-bombowy), to wersja rozwojowa samolotu myśliwskiego Mirage III, który powstał w drugiej połowie lat 60-tych na zamówienie Izraela - ale z uproszczonym wyposażeniem i pozbawiony radaru. Prototyp samolotu oblatany został w maju 1967 roku.
       Po Wojnie Sześciodniowej w czerwcu 1967 roku rząd francuski ogłosił embargo na dostawy broni do Izraela i pierwsze, wyprodukowane w 1970 roku samoloty przejęło francuskie lotnictwo wojskowe.
      Znajdujący się od 2008 w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie Mirage 5 BA to jeden z 63 egzemplarzy, jakie były na uzbrojeniu Belgijskich Sił Powietrznych. Ten egzemplarz został wyprodukowany w zakładach SABCA w Gosselies w 1970 roku i latał do 1991 roku.

Dane taktyczno-techniczne:
rozpiętość: 8,22 m
długość: 15,55 m
powierzchnia nośna: 34,85 m2
masa samolotu pustego: 6600 kg
masa startowa: 13 700 kg
maksymalna prędkość: 1912 km/h
pułap maksymalny: 17 000 m
zasięg: 2400 km
uzbrojenie:
dwa działka DEFA 552 kalibru 30 mm montowane na stałe pod kadłubem,
do czterech ton powieszanego uzbrojenia, podwieszane na 5 węzłach pod skrzydłami i kadłubem, lub dodatkowe zbiorniki paliwa.
napęd:
silnik turboodrzutowy jednoprzepływowy SNECMA Atar 9C o ciągu 58,9 kN z dopalaniem