Junkers Ju-52/3m (AAC.1 Toucan)

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

     Najbardziej znany niemiecki samolot transportowy, pasażerski i bombowy z lat trzydziestych XXw. i okresu II wojny światowej Junkers Ju-52/3m (przydomek "Tante Ju" (Ciotka Ju)) został opracowany w roku 1932 i był całkowicie metalową konstrukcją z pracującym pokryciem z blachy falistej i miał opatentowane przez Junkersa klapy i lotki oddzielone od krawędzi spływu wzdłuż całej rozpiętości płata.
     Jako samolot pasażerski użytkowany był w wielu państwach Europy i Ameryki Południowej. Od 1936 do 1939 r. Polskie Linie Lotnicze LOT eksploatowały jeden samolot Ju 52/3m o znakach SP-AKX.
     "Karierę" wojenną Ju-52 rozpoczął od konfliktu Kolumbii z Peru w 1932, potem brał udział w wojnie domowej w Hiszpanii, jako główny "koń roboczy" Luftwaffe "przepracował" całą II wojnę światową, a potem czynnie brał udział w wielu lokalnych konfliktach w Azji i Afryce.
     Junkers Ju-52 produkowany był również poza Niemcami, między innymi z francuskiej fabryki Amiot w Colombes pochodzą 602 samoloty, a po wojnie powstało tam kolejnych 415 pod oznaczeniem AAC.1 Toucan. Stamtąd pochodzi wyprodukowany w 1946r. egzemplarz znajdujący się od maja 2013r. w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

      Dane techniczne:
Rozpiętość - 29,21m
Długość - 18,90m
Masa startowa - 11030kg
Maksymalna prędkość - 286km/h
Pułap - 5500m
Zasięg - 1500km
Silnik - 3x gwiazdowy 9-cylidrowy BMW 132T-2 (SNECMA), 830 KM

Zdjęcia wykonane zostały w czerwcu 2013, podczas prac montażowych w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.