Samolot pasażareski i transportowy Iliuszyn IŁ-14

Muzeum Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej

     Samolot Iliuszyn Ił-14 został zaprojektowany pod kierunkiem Siergieja Iliuszyna jako następca samolotów Ił-12. Oblot płatowca odbył się 20 września 1950 roku. Nowy samolot miał prawie nie zmieniony kadłub, natomiast zmieniono skrzydła oraz kształt usterzenia pionowego. Zamontowano także silniki o większej mocy i mniejszym zużyciu paliwa.
     Początkowo produkowana była 18-miejscowa wersja pasażerska oznaczona jako Ił-14P. W roku 1956 powstała wersja z przedłużonym kadłubem zabierająca 32 pasażerów oraz czteroosobową załogę. Wersja transportowa była oznaczona jako Ił-14G lub Ił-14T. Wojskowa wersja samolotu, Ił-14D, przeznaczona była do desantu.
W latach 1954-1960 zbudowano w ZSRR łącznie 3500 egzemplarzy płatowca, w Niemieckiej Republice Demokratycznej zbudowano 80 sztuk, a w Czechosłowacji powstało 200 samolotów pod oznaczeniem Avia AV-14.
      Samoloty lł-14 były używane w komunikacji lotniczej ZSRR i krajów socjalistycznych.
Od 1955r w Polsce używano 13 samolotów Ił-14 w PLL LOT, które obsługiwały najpierw linie zagraniczne, a później - aż do 1974 roku - linie wewnętrzne; oraz ok.20 sztuk w lotnictwie wojskowym.

     Dane techniczne:
Rozpiętość - 31,7m
Długość - 21,3m
Masa startowa - 17250kg
Maksymalna prędkość - 430km/h
Pułap - 7400m
Zasięg - 1500km
Silnik: gwiazdowy 2 x ASz-82T 1900 KM (1397 kW)

Zdjęcia pokazują stan samolotu z sierpnia 2011 roku.