Śmigłowiec BŻ-1 GIL

Muzeum Lotnictwa Polskiego - KRAKÓW

     W 1947 w Instytucie Technicznym Lotnictwa w Warszawie rozpoczęto prace projektowe nad pierwszym polskim śmigłowcem. Główni projektanci to prof.dr Zbigniew Brzoska, inż.Bronisław Żurakowski, inż.Tadeusz Chyliński. Około roku 1949 zaczęto pracę przy budowie śmigłowca. W 1948r. Instytut Techniczny Lotnictwa przemianowano na Główny Instytut Lotnictwa (GIL). Po zakończeniu montażu śmigłowiec otrzymał rejestrację SP-GIL, a oznaczenie BŻ-1 pochodzi od inicjałów konstruktora i pierwszego oblatywacza. Nazwa Gil (bullfinch) pochodzi wprost z liter rejestracji.

Pierwszy lot odbył się 4 kwietnia 1950r.
Ze względu na użycie do budowy śmigłowca elementów często pochodzących z demobilu - awarie i długotrwałe naprawy oraz brak części zamiennych nie pozwoliły na dopracowanie konstrukcji. Prace nad śmigłowcem ostatecznie przerwano około 1957 roku. Do zakończenia prac śmigłowiec wykonał loty o łącznym czasie 33,5 godziny.
Dziś wyremontowany BŻ-1 Gil jest eksponatem w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Dane techniczne:
Napęd: chłodzony powietrzem czterocylindrowy silnik rzędowy Hirth HM504A2 / 100 KM
długość kadłuba: 8,50m
wysokość: 2,29m
średnica wirnika: 8,80m
masa całkowita: 580 kg
masa własna: 380 kg