Fotele wyrzucane KK-1, KK-2, KS-1, KM-4
w samolotach używanych w polskim lotnictwie.


Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

     Pomysły na to, by bezpiecznie opuścić samolot, który w trakcie lotu uległ awarii utracił właściwości lotne sięgają właściwie początków lotnictwa. Różne odmiany spadochronów stosowane w latach 20-tych i 30-tych XX wieku uratowały życie wielu pilotom. I to nie tylko w czasie Wielkiej Wojny.
     We współczesnych samolotach, osiągających duże prędkości lotu oraz wykonujących manewry z dużymi przeciążeniami - w przypadku awarii płatowca - skok ze spadochronem jest możliwy. A to w takich sytuacjach najczęściej jedyna możliwość uratowania życia przez załogę samolotu.
Na pomysł wyrzucenia pilotów z kabiny wraz z fotelem wpadli pod koniec lat trzydziestych XXw. niemieccy konstruktorzy z zakładów Junkersa.
     Na początku fotel był katapultowany z samolotu za pomocą naboju ze sprężonym powietrzem. Później doszły pironaboje i wreszcie silniki rakietowe. Po zakończeniu II wojny światowej wraz z rozwojem techniki lotniczej coraz bardziej rozwijają się systemy ratunkowe dla załóg samolotów, nie tylko zresztą wojskowych.
     Na poniższych zdjęciach prezentuję fotele używane w samolotach będących na wyposażeniu Polskiego Lotnictwa wraz z "przyporządkowaniem" do danego typu/typów samolotu.
     Zdjęcia z pewnością mogą okazać się przydatne dla modelarzy wykonujących modele współczesnych odrzutowców rosyjskiej produkcji.



Fotel wyrzucany KK-1 używany był w samolotach MiG-15, MiG-15bis, Lim-1 i Lim-2.


Fotel wyrzucany KK-2 używany był w samolotach MiG-17, MiG-19, Lim-5, Lim- 6, a także na pierwszych TS-11 Iskra.


Fotel wyrzucany KM-1 używany był w samolotach MiG-21, MiG-23, MiG-25.


Fotel wyrzucany KS-4 używany był w samolotach Su-7BKŁ, Su-15T/TM, Su-20.




Bibliografia:
http://www.samoloty.pl/index.php/artykuly-lotnicze/4678-historia-rozwoju-foteli-katapultowych.html dostęp 23.04.2013r
http://fotelkatapultowy.pl dostęp 08.11.2012