Cessna A-37 Dragonfly
Samolot szturmowy oraz do walki przeciwpartyzanckiej


Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie





     W amerykańskiej firmie Cessna na początku lat 60-tych XXw. rozpoczęto prace nad samolotem przeznaczonym do treningu pilotów w wykorzystaniu różnych rodzajów uzbrojenia, a w ramach unifikacji sprzętu jego konstrukcję oparto na szkolno-treningowym T-37B.
     W tym samym czasie Centrum Broni Specjalnych Sił Powietrznych określiło warunki, jakim powinien sprostać samolot do prowadzenia działań przeciwpartyzanckich (doktryna prowadzenia działań przeciwpowstańczych i przeciwpartyzanckich COIN - Counter Insurgency). Po przebadaniu samolotów T-37C produkowanych przez firmę Cessna podpisano z nią umowę na dopasowanie istniejących prototypów do wymogów stawianych przez US Army Air Force.
     Po przeprowadzeniu testów i odbiorów, w sierpniu 1967 roku 25 samolotów zostało skierowanych do Wietnamu. Uzyskane tam doświadczenia i opinie wojskowych spowodowały, że pod koniec 1967 roku rozpoczęto wielkoseryjną produkcję nowej, udoskonalonej wersji nazwanej A-37B Dragonfly.
     Samolot, oprócz wzmocnień skrzydeł i opancerzenia kabiny pilotów otrzymał zamontowane w przedniej części kadłuba stałe uzbrojenie strzeleckie. Na 8 wysięgnikach pod skrzydłami były podwieszane różne rodzaje bomb i rakiety niekierowane. Samolot otrzymał celownik strzelecki i podstawowe wyposażenie radiowe do łączności, nawigacji i IFF.
     Wyprodukowano w sumie 577 samolotów A-37B, z których 254 przekazano lotnictwu wojskowemu Wietnamu Południowego.
     Po zakończeniu wojny w Wietnamie samoloty A-37B Dragonfly zostały przekazane do Gwardii Narodowej, a w połowie lat 90-tych XX wieku wycofane całkowicie z lotnictwa amerykańskiego.

Dane techniczne:
Rozpiętość: 10,93m
Długość: 8,93m
Masa startowa: 6350kg
Maksymalna prędkość: 816km/h
Pułap: 12730m
Zasięg: 1628km
Uzbrojenie: stałe - 1 karabin maszynowy M134 Minigun kalibru 7,62mm; podwieszane - różne rodzaje bomb, rakiet niekierowanych, zbiorniki paliwa, napalmu etc.
Silnik: 2 x J85-GE-17A o ciągu 2 x 2270kG


     Cessna A-37B Dragonfly znajdujący się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie do Polski dotarł w 1977 roku wraz z samolotem Northrop F-5E Tiger II. Wcześniej został przekazany przez Amerykanów lotnictwu Wietnamu Południowego. W czasie wojny w Wietnamie wpadł w ręce wojsk pólnocno-wietnamskich.
     Do Polski został wysłany w celu w celu próby opracowania dokumentacji technicznej, dzięki której komunistom udałoby się utrzymać w linii samoloty zdobyte na Amerykanach i Wietnamie Południowym (m.in.:27 F-5 E i 60 F-5 A/B/C ).
     Zdekompletowany, coraz bardziej niszczeje na wystawie statycznej MLP w Krakowie.
     Zdjęcia przedstawiają stan samolotu na dzień 01.06.2014.




Bibliografia:
http://lotniczapolska.pl/Dragonfly-%E2%80%93-szturmowa-Cessna,14256 - dostęp 29.06.2014r
http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=148 - dostęp 20.06.2014r
http://www.odkrywca.pl/f-5-z-instytutu-lotnictwa,684676.html - dostęp 20.06.2014r