Samolot myśliwski Sopwith Camel F.1

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

      W grudniu 1916 roku został oblatany prototyp myśliwca Sopwith Camel, zbudowany jako następca myśliwca Sopwith Pup. Jego konstruktorem był inż. Herbert Smith. Przed kabiną pilota, w charakterystycznym garbie, który stał się przyczyną nazwania maszyny wielbłądem (Camel) zamontowano dwa karabiny maszynowe Vickers kalibru .303 cala (7,7 mm) strzelające przez śmigło. Samolot Sopwith Camel wszedł do służby w czerwcu 1917 roku, łącznie wyprodukowano około 5500 samolotów tego typu.
     Ze względu na silny efekt żyroskopowy powodowany przez silnik rotacyjny Bentley Br1 (wiekszy niż w jakimkolwiek produkowanym wówczas samolocie) samolot zyskał opinię maszyny trudnej i niebezpiecznej. Maszyna była bardzo czuła na stery i miała doskonałą sterowność.
     Piloci latający na myśliwcach Camel zestrzelili łącznie 1294 maszyny wroga, czyli więcej niż jakakolwiek maszyna aliancka.
Po zakończeniu I wojny samoloty Sopwith Camel znajdowały się na wyposażeniu lotnictwa USA, Kanady, Belgii, Grecji i Rosji Sowieckiej.
     Jedyny Camel służący w lotnictwie polskim, był prywatną własnocią amerykańskiego ochotnika por. pilot Kennetha M. Murray'a. Na samolocie tym brał udział w wojnie polsko-bolszewickiej w 7 Eskadrze Myśliwskiej, a następnieprzekazał go władzom wojskowym.
     Prezentowany poniżej egzemplarz, który znajduje się w zbiorach MLP, został zbudowany w zakładach Clayton and Shuttleworth w Lincoln.
Od 30 marca 1918 roku służył w 1 Dywizjonie Służby Lotniczej Marynarki Królewskiej (RNAS). Z dniem 1 kwietnia 1918 roku, dywizjon ten został przemianowany na 201 Dywizjon Królewskich Sił Lotniczych (RAF). Latał na nim porucznik J. H. Foreman, który zniszczył dwa samoloty niemieckie. Po remoncie samolot został przekazany do 210 Dywizjonu RAF. Pomiędzy 16 czerwca a 5 września 1918 roku kapitan H. A. Patey DFC latając na nim zniszczył dalszych 9 samolotów nieprzyjaciela.
W dniu 5 września 1918 roku kapitan H. A. Patey przymusowo lądował po stronie niemieckiej.
Jego Sopwith F.1 Camel był testowany przez Niemców, a później prezentowany na ekspozycji lotniczej w Berlinie. Dziś jest to jeden z 5 zachowanych na świecie egzemplarzy tego płatowca.
     Prawdopodobnie Sopwith Camel z krakowskiego Muzeum Lotnictwa jest też najbardziej zasłużonym w bojach zabytkiem lotniczym I wojny światowej, na jego koncie jest bowiem 11 maszyn niemieckich.

Dane taktyczno- techniczne:
Rozpiętość: 8,53m
Długość: 5,53m
Masa startowa: 665 kg
Maksymalna prędkość: 187km/h
Pułap: 5450m
Zasięg: 3,5 godzin lotu
Uzbrojenie: zsynchronizowane k.m. Vickers kal. 7,7m; 4 bomby o wadze 9 kg
Silnik: 9-cylindrowy, gwiazdowy, Bentley Br1 o mocy 150 KM (111 kW)