BTR-60PB

transporter opancerzony

          W celu zastąpienia transporterów BTR-152 pod koniec lat 50-tych w Związku Radzieckim zaczęto prace nad opracowaniem nowego pojazdu. Następca - BTR-60 - został przyjęty na uzbrojenie Armii Czerwonej w 1959 roku.
     Był to pierwszy transporter opancerzony z napędem na wszystkie osiem kół. W pojeździe znajdowało się miejsce dla 8-16 żołnierzy desantu, oprócz tego załogę transportera stanowił dowódca oraz kierowca-mechanik. W pierwszej wersji pojazd był odkryty.
Dopiero od wprowadzenia wersji dowódczej oraz przewidywanego użycia broni jądrowej wprowadzono zamknięty przedział desantu, oraz wyposażono BTR'a w w układ ochrony przed bronią masowego rażenia. Tak przekonstruowany transporter opancerzony wszedł do produkcji od 1963 roku.
     Transporter w prezentowanej wersji PB produkowany był od 1966 roku, wyposażono go dodatkowo w wieżę z karabinami maszynowymi KPWT i PKT, oraz dwa boczne włazy.
     W połowie lat 70 zakończono produkcję transporterów BTR-60. Ich miejsce zaczęły zajmować produkowane transportery BTR-70.

     Transportery opancerzone BTR-60PB znajdowały się w niewielkich ilościach na uzbrojeniu Wojska Polskiego, ZOMO (Zmotoryzowane Oddziały Milicji Obywatelskiech) i Policji.

Dane taktyczno-techniczne:
załoga: 2 osoby plus 8-16 żołnierzy desantu
długość: 7,56 m
szerokość: 2,83 m
wysokość kadłuba: 2,06 m całkowita: 2,31m
prześwit: 47cm
masa bojowa: 10,3t
silnik: 2 x silnik gaźnikowy o mocy 2 x 90KM

Osiągi:
prędkość maksymalna: 80 km/h; w wodzie: 10 km/h
zasięg: 500km

Uzbrojenie:
1 x wkm KPWT kalibru 14,5 mm (zapas 500 naboi)
1 x km PKT kalibru 7,62 mm (zapas 2000 naboi)
uzbrojenie desantu

     Poniższe zdjęcia przedstawiają transporter opancerzony BTR-60PB używany w Muzeum Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej. Stan z 2011 roku.