BRDM-2

opancerzony pojazd rozpoznawczo-patrolowy

     W latach sześćdziesiątych XX wieku w Fabryce Samochodów GAZ skonstruowano i wprowadzono do produkcji opancerzony pojazd rozpoznawczo-patrolowy typ-2 (BRDM-2). Powstał on jako rozwinięcie dotychczas użytkowanego przez ZSRR i państwa Układu Warszawskiego pojazd BRDM.
     Nie modyfikowano jednak transportera BRDM, lecz skonstruowano całkiem nowy pojazd. W zmienionym kadłubie silnik GAZ-41 o mocy 103kW (140KM) znalazł się z tyłu pojazdu, na kadłubie zamontowano wieżę pochodzącą z transportera BTR-60
wyposażoną w wkm 14,5mm KPWT z zapasem 500 naboi, oraz sprzężony z nim km 7,62mm PKT z zapasem 2000 naboi.
     Samonośny, uszczelniony kadłub wyposażony w kilkanaście wizjerów, przyrządy do obserwacji nocnej, pędnik strugowodny do poruszania się w wodzie zapewnia załodze ochronę przed pociskami małych kalibrów oraz odłamkami.      Wojsko Polskie w latach sześćdziesiątych zakupiło około 900 sztuk tych pojazdów w wersji podstawowej i specjalistycznych. W WZM w Siemianowicach Śląskich, w których remontowane są polskie BRDM-y podjęto prace nad modernizacjami i opracowano nowe wersje tych pojazdów, przystosowując je do współpracy z ciągle (choć powoli) unowocześnianym sprzętem Wojska Polskiego.
Modyfikacji podlegały układy napędowe, systemy łączności, uzbrojenie i wyposażenie dodatkowe.
     Prostota i łatwość obsługi zapewniły temu pojazdowi miejsce w wielu armiach świata. Pomimo wad (nieekonomiczny i jednak słaby silnik, mało odporny na penetrację pancerz)
używany jest do dzisiaj.

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga - 4 ludzi
Masa - 6600kg
Długość - 575cm
Szerokość - 235cm
Wysokość - 231cm
Silnik - gaźnikowy, czterosuwowy, ośmiocylindrowy GAZ-41 o pojemności 5531ccm i mocy 103kW (140KM), zużycie paliwa - około 26l/100km po drogach utwardzonych.
Prędkość maks. - 95km/h

Zdjęcia wykonane w sierpniu 2010 roku w Kołobrzegu przedstawiają BRDM-y-2 wystawione do sprzedaży przez Agencję Mienia Wojskowego.