Wyrzutnia 2P26 przeciwpancernych pocisków kierowanych 3M6 "Trzmiel"
na samochodzie Gaz 69.


Muzeum Orła Białego - Skarżysko Kamienna
oraz
Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.


     Kierowany przeciwpancerny pocisk rakietowy 3M6 (kod NATO: AT-1 Snapper) został przyjęty na uzbrojenie Armii Czerwonej oraz Wojsk Układu Warszawskiego w 1959 roku. Pierwszym pojazdem uzbrojonym w rakiety 3M6 był przerobiony GAZ 69 oznaczony jako 2K15, który za opancerzoną kabiną miał zamocowaną skierowaną w tył wyrzutnię 2P26 z czterema prowadnicami.
     Pocisk 3M6 miał cylindryczny korpus, z czterema dużymi trójkątnymi statecznikami z tyłu. Dwa stateczniki wyposażone w smugacze, wszystkie cztery zaś w interceptory. Z przodu umocowana była głowica kumulacyjna, kadłub pocisku mieścił akumulator, dwie szpule z przewodami, silnik startowy oraz marszowy. Po starcie przez około 600m pocisk leciał lotem nie kierowanym, później operator sterował nim ręcznie za pomocą joysticka.
     Sterowanie pociskiem ułatwiały smugacze na statecznikach, komendy przesyłane były do pocisku za pomocą rozwijającego się kabla.
Skuteczność poligonowa wynosiła około 70%.

Dane taktyczno-techniczne pocisku 3M6 Trzmiel
masa pocisku: 24,3kg
średnica kadłuba: 136mm
rozpiętość stateczników: 750mm
długość: 1148mm
Zasięg:
minimalny: 600m
maksymalny: 2000m
prędkość: około 110m/s
przebijalność pancerza: 300mm

Wyrzutnia 2P26 przeciwpancernych pocisków kierowanych 3M6 "Trzmiel"
(kod NATO: AT-1 Snapper) na samochodzie Gaz 69
w Muzeum im.Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej.


Stan na: sierpień 2011

Wyrzutnia 2P26 przeciwpancernych pocisków kierowanych 3M6 "Trzmiel"
(kod NATO: AT-1 Snapper) na samochodzie Gaz 69
w Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.


Stan na: sierpień 2010