Hangar lotniczy w Rogowie

Dawna baza lotnicza Luftwaffe

      Kilkanaście kilometrów na zachód od Kołobrzegu - w miejscowości Rogowo (przed wojną wieś Kamp) wzrok przyciąga widoczny z ulicy duży lotniczy hangar, leżący tuż nad brzegiem jeziora Resko Przymorskie, będący pozostałością po niemieckiej bazie lotniczej z okresu II wojny światowej.
     Przed wojną Kamp był typową wsią rybacką. Lecz jej położenie - szeroka na kilkaset metrów mierzeja pomiędzy jeziorem Resko Przymorskie a brzegiem Bałtyku - spowodowało, że dla niemieckich sztabowców osada ta stała się obiektem zainteresowania.
W pobliskim Mrzeżynie istniała szkoła wojsk pancernych, od wschodniej strony miasta i twierdzy Kołobrzeg budowano lotnisko Bagicz.
     Bazę wodnosamolotów zbudowano w latach 1935-1937. Powstało osiedle domków oficerskich oraz budynki koszarowe, dwa hangary, warsztaty, zbiorniki paliwa oraz kotłownia, a pomiędzy nimi betonowe drogi oraz place, na których stały wyslipowane samoloty. Do wciągania wodnosamolotów na brzeg od strony Bałtyku służyło molo, a na brzegu jeziora Resko Przymorskie zbudowano pochylnię wraz z pomostem ułatwiającymi załadunek i rozładunek samolotów. Istniało tu również lotnisko lądowe, służące głównie samolotom łącznikowym.
      Dnia 01.10.1937 r. w Kamp powołano sztab Küstenfliegergruppe 706 (706 grupa lotnictwa wybrzeża), która dysponowała samolotami Heinkel He 60. W latach 1939-1945 w Rogowie stancjonowało, przeszkalało się, uzupełniało stany etc. kilkanaście niemieckich jednostek Luftwaffe. A przez lotniska przewinęły się praktycznie wszytskie typy samolotów, które w tamtych latach były używane przez Niemców.
     Na przełomie lutego i marca 1945 r. Niemcy utworzyli most powietrzny, którym ewakuowano ludność cywilną (głównie dzieci) z terenu Pomorza. Używano do tego celu wodnosamolotów Dornier Do 24 z Seenotgruppe 81 oraz BV 138 z Seeaufklärungsgruppe 126. Wg. przekazów podczas tych działań dwa samoloty roztrzaskały się na jeziorze Resko Przymorskie i zatonęły. 6.03.1945. o godz.13:54 wykonano ostatni lot z Rogowa do Parow na samolocie BV 138.
     Podczas II wojny światowej Kamp/Rogowo nie zostało zniszczone. Część mieszkańców zdołała się ewakuować na zachód, tych którzy pozostali zgarnęły 19 marca 1945 oddziały 4 Dywizji Piechoty WP, a prawdopodobnie 2 kompania karna z 11 pp. Na pocżątku kwietnia 1945 roku teren ten przejęły oddziały 32 Smoleńskiej Dywizji Kawalerii. Rosjanie trzymali ten teren aż do 1949 roku. Później rozlokowanych było tam kilka jednostek polskich (pułki artylerii przeciwlotniczej i przeciwrakietowej). Ostatni z nich rozformowano pod koniec 1998 roku.
     Rogowo dziś przeobraża się z miejscowości typowo wojskowej w nadmorski kurort. Większość budynków wojskowych została już zburzona/przebudowana, lub czeka je to w najbliższej przyszłości.
Najbardziej okazały eksponat z tamtej epoki - hangar nad jeziorem Resko Przymorskie został wpisany na listę zabytków. Dziś zawiaduje nim "Fundacja Fort Rogowo".
     Do hagaru wchodzi się przez małą salkę, w której można obejrzeć kilka eksponatów wyciągniętych z jeziora - naczynia, fragmety uzbrojenia i wyposażenia. W hangarze (otwarte tylko w soboty!!) miejsce znalazły samoloty Iskra, Su-22 M-3, LiM-5 oraz Iryda będące własnością Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Stoi również motocykl IŻ, silniki do Iskry i LiM'a.
W dniach, w których odbywa się w Rogowie zlot ciężarówek wojskowych w hangarze (i na zewnątrz) można obejrzeć kilka ciężkich samochodów.


Bibliografia:
http://odkrywca.pl/rogow-ii,325545.html#325545 - dostęp z dnia 08.09.2014
http://twierdzakolobrzeg.pl/bagicz-rogowo-ustronie/205-tajemnicze-rogowo-kamp.html - dostęp z dnia 08.09.2014
http://www.gp24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20131019/HISTORIA04/130929791 - dostęp z dnia 08.09.2014
http://www.europomorze.pl/poniemieckie-lotniska-na-pomorzu-zachodnim.html - dostęp z dnia 08.09.2014