P-40N-20 Kittyhawk IV

80 Dywizjon RAAF, J.L.Waddy,
Holenderskie Indie Wschodnie, wyspa Morotai, koniec 1944 roku.

Skala 1:72      Matchbox/Revell 40063

     Kittyhawk należy do najbardziej rozpoznawalnych samolotów myśliwskich II wojny światowej. Używany był na wszystkich kontynentach ogarniętych wojną, przez wszystkie kraje stojące po stronie Aliantów. Wyróżnia się również klasyczną, piękną sylwetką.
Ten właśnie samolot zawsze wpadał mi w ręce, kiedy przeglądałem swoje zasoby w poszukiwaniu "kolejnego do rozpoczęcia" i wielokrotnie go odkładałem. Cóż, Matchbox to już nie jest standard na XXI wiek.
     A z drugiej strony - jeśli się szuka modelu mającego być odskocznią od bardziej "ambitnych" projektów, co to można go odłożyć w każdej chwili i wrócić do niego, kiedy nie ma się chęci na nic innego, albo w celu przećwiczenia nowych technik i sprawdzenia modelarskich pomysłów. I tak właśnie pewnego dnia postanowiłem podejść do tego Curtissa P-40N Warhawk/Kittyhawk.
Model prosto z pudełka, w "pudełkowym malowaniu".
Oryginał pilotował australijski as J.L.Waddy.

     John Lloyd Waddy urodził się w Sydney w dniu 10 grudnia 1916. Do Royal Australian Air Force (RAAF) wstąpił pod koniec 1940 roku. Jego dwaj starsi bracia, Edgar i Richard, również byli pilotami.
Po ukończeniu szkolenia trafił do Afryki do 250 Dywizjonu RAF, operującego na samolotach P-40 Tomahawk (później Kittyhawk).
W Afryce uzyskał 15 i pół zestrzeleń pewnych, co dało mu drugie miejsce wśród asow RAAF.
     We wrześniu 1944 roku John L.Waddy został skierowany do bazy Noemfoor w Holenderskich Indiach Wschodnich, gdzie został dowódcą 80 Dywizjonu RAAF.
     W kwietniu 1945 roku Waddy dołączył do Caldwella, Arthura, Gibbs'a i czterech innych starszych oficerów-pilotów z 1 TAF biorąc udział w tzw. "Buncie Morotai".
Ośmiu oficerów oficjalnie zrezygnowało ze swoich stanowisk w proteście przeciwko wykorzystywaniu australijskich eskadr myśliwskich do atakowania bezwartościowych celów naziemnych. Ataki te przynosiły niewspółmiernie duże straty w personelu lotniczym i sprzęcie w porównaniu do zadanych zniszczeń Japończykom. Sprawę potraktowano jako bunt.
Piloci zostali postawieni przed sądem wojskowym. Po zapoznaniu się ze sprawą sędzia John Vincent Barry oczyścił oficerów z wszystkich zarzutów.
     J.L. Waddy dowodził 80 Dywizjonem RAAF aż do przekazania go swojemu następcy w dniu 1 czerwca 1945 roku.
     Za zasługi w walkach na Pacyfiku został nagrodzony Medalem Lotniczym USA, a wcześniej - za walki w Afryce - brytyjskim DFC.
     Po wojnie Waddy był przedsiębiorcą, biznesmenem, politykiem (parlamentarzystą i ministrem).
     John Waddy zmarł w dniu 11 września 1987r. w wieku siedemdziesięciu lat.

     Model

      Model jeszcze w pudełku firmy Matchbox, wypraski Matchboxowe (ale już jednokolorowe, z beżowego plastiku) z zatartym logiem firmy. Instrukcja już typowa dla Revella i kalkomanie (oznaczenia dla samolotu Johna L. Waddy oraz "Wham Bam!" z Netherlands East Indies Air Force) również "made in Revell".
     Model prezentuje standard typowy dla Matchboxa - szerokie i głębokie wgłębne linie podziału, szerokie i wysokie linie wypukłe, nity jak z lokomotywy. Przejrzysta, lecz pancerna owiewka. Praktycznie brak detali wnętrza kabiny i wnęk podwozia.
I perfekcyjne spasowanie wszystkich elementów. Szpachlówka tym razem dostała wolne.
     Jako, że miał być to model "relaksacyjny" - w Kittyhawku postanowiłem przerobić linie wypukłe na wklęsłe, do kabiny wsadzić pilota i... tyle.
Kadłub i skrzydła potraktowałem papierem ściernym o różnej gradacji, wygładziłem i wypolerowałem, a potem ołówkiem i cyrklem "przenośnikiem" narysowałem nowe linie. Wytrasowałem je później przy pomocy szpilki i czeskiej żyletki.
     Po sklejeniu Curtissa i nałożeniu podkładu przyszedł czas na malowanie. Do wnętrza Pactra "interior green", na zewnątrz "neutral grey" i "olive drab", biała Agama. I rutynowo - sidolux, potem kalkomanie, sidolux, wash z farb olejnych i półmatowy werniks na zakończenie.
     Model prosty, "samosklejalny", praca nad nim zajmie najwyżej kilka wieczorów. Ale już dawno takie sklejanie nie sprawiło mi tyle frajdy.





Zdjęcia użyte przeze mnie w tekście pochodzą z archiwów Australian War Memorial.

Bibliografia:
https://www.awm.gov.au/collection/OG1851/ dostęp z dn. 18.02.2015r.
http://en.wikipedia.org/wiki/Morotai_Mutiny dostęp z dn. 18.02.2015r.
http://static.awm.gov.au/images/collection/items/ACCNUM_LARGE/RCDIG1068959%5CRCDIG1068959--206-.JPG dostęp z dn. 18.02.2015r.
http://www.asisbiz.com/il2/P-40/RAAF-80Sqn-BU/pages/Curtiss-P-40N-Kittyhawk-RAAF-80sqn-BUG-A29-607-PNG-1944-01.html dostęp z dn. 26.01.2015r.
http://www.p40warhawk.com/index.htm dostęp z dn. 24.02.2015r.
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/1999/09/stuff_eng_p40.htm dostęp z dn. 24.02.2015r.